Bharthipura - bharathi means language its a village of talking different mother tongue like Tamil ,marati,Urdu,kannada,Telugu in past days & now also.and a history tells that it was a big agrahara their lived a yathi of sringeri parmpara so bharthipura - Bharathipura is situated in Krishnarajpet tehsil and located in Mandya district of Karnataka. Pincode is 571426 , Bharathipura village code is 2296000 Source: Census of India 2001,
Friday, 15 November 2013
Thursday, 14 November 2013
Ramana Hridayam
Q: I am convinced that I am, but I am not convinced of what I am. Intellectually I know I am the Self but I don’t experience this. I have to make a lot of effort.
Annamalai Swami: To experience the Self you have to dive deep into the consciousness ‘I am’.
Q: You mean I should keep the mind there?
Annamalai Swami: Yes. When you see the rope as a rope there is no snake. You also know that there was never a snake.
When you cease to imagine that you are a mere body and a mind, reality shines of its own accord. If you stabilize in this state you can see that the mind didn’t go anywhere; you understand that it never really existed. ‘Keeping the mind in its source’ is just another way of saying: ‘Understanding that it never existed.’
Q: But how is one to awaken from perpetual body-consciousness? For consciousness to manifest one must have a body.
AS: If there is constant meditation that consciousness is your own reality in which all phenomena are appearing and disappearing, that meditation is the activity of the sattvic mind. It is this activity which erases and dissolves the tamas and rajas which cover the reality.
The human body is the only vehicle in which it is very convenient to realize the unmanifest Self. With the body and the mind we can investigate and discover the Reality that remains unaffected by the body and the mind.
… We should regard the body in the same way we regard a car. …
Wednesday, 13 November 2013
ತುಳಸಿ ಮದುವೆ
|| ಓಂ ಓಂ ನಮೋ ಭಗವತೇ ವಾಸುದೇವಾಯ ಓಂ ಓಂ ||
.ದೀಪಾವಳಿ ಹಬ್ಬದ ನಂತರ ಬರುವ ಇನ್ನೊಂದು ಹಬ್ಬ ತುಳಸಿ ಹಬ್ಬ ಅಥವಾ ತುಳಸಿ ಮದುವೆ. ಕಾರ್ತಿಕ ಮಾಸದ ಶುಕ್ಲ ಪಕ್ಷದ ದ್ವಾದಶಿಯಂದು ಈ ಪವಿತ್ರದಿನವನ್ನು ತುಳಸಿ ಮದುವೆಯನ್ನಾಗಿ ಆಚರಿಸುವರು. ಅಂದಿನ ದಿನ ರೇವತಿ ನಕ್ಷತ್ರದ ಯೋಗವಿದ್ದರೆ ಇನ್ನೂ ಶ್ರೇಷ್ಠ.
ಉತ್ಥಾನವೆಂದರೆ ಏಳು ಎಂಬರ್ಥ. ಶ್ರೀಮನ್ನಾರಾಯಣನು ತನ್ನ ನಿದ್ರಾವಸ್ಥೆಯಿಂದ ಹೊರ ಬಂದು ತನ್ನ ಭಕ್ತಾದಿಗಳಿಗೆ ದರ್ಶನ ಕೊಡುವನೆಂಬ ಪ್ರತೀತಿ ಇದೆ. ಆ ಭಗವಂತನು ಹಾಲ್ಗಡಲಿನಲ್ಲಿ ಮಲಗಿದ್ದು, ಅವನನ್ನು ಸುಪ್ರಭಾತ ಸೇವೆಯ ಮೂಲಕ ಎಬ್ಬಿಸುವುದರಿಂದ ಈ ವ್ರತವನ್ನು ಕ್ಷೀರಾಬ್ಧಿ ವ್ರತವೆಂದೂ ಕರೆಯುವರು.
ಕಾರ್ತೀಕ ಶುದ್ಧ ಏಕಾದಶಿಯಂದು ಪ್ರಾತಃಕಾಲದಲ್ಲಿ ಕುಂಭದಾನವನ್ನು ಮಾಡಿ ಉಪವಾಸ ವ್ರತವನ್ನಾಚರಿಸಬೇಕು. ಅಂದು ಸೋಮವಾರವಾಗಿದ್ದು, ಉತ್ತರಾಷಾಢ ನಕ್ಷತ್ರವಾಗಿದ್ದರೆ ತುಂಬಾ ಶ್ರೇಷ್ಠ. ಅಂದಿನ ರಾತ್ರಿಯಂದೇ ವಿಷ್ಣುವನ್ನು ಎಬ್ಬಿಸಬೇಕು. ಹಾಗೆ ಎಬ್ಬಿಸುವಾಗ ಈ ಕೆಳಕಂಡ ವೇದೋಕ್ತ ಮಂತ್ರವನ್ನು ಹೇಳಬೇಕು.
" ಇದಂ ವಿಷ್ಣುರ್ವಿಚಕ್ರಮೇ ತ್ರೇಧಾ ನಿದಧೇ ಪದಮ್।
ಸಮೂಢಮಸ್ಯ ಪಾಗೇಂಸುರೇ।। "
ಮಳೆಗಾಲದ ನಾಲ್ಕು ತಿಂಗಳುಗಳಲ್ಲಿ ಮಳೆಯು ಹೆಚ್ಚಾಗಿದ್ದು, ಜನಜೀವನ ಅಸ್ತವ್ಯಸ್ತವಾಗಿರುತ್ತದೆ. ಇಂತಹ ಸಂದರ್ಭದಲ್ಲಿ ಸನ್ಯಾಸಿಗಳು ದೇಶ ಸಂಚಾರವನ್ನು ಮಾಡದೇ ಒಂದೆಡೆಯಲ್ಲಿ, ಚಾತುರ್ಮಾಸ್ಯ ವ್ರತವನ್ನು ಆಚರಿಸುವರು. ಆ ಸಂದರ್ಭದಲ್ಲಿ ಶ್ರೀಮನ್ನಾರಾಯಣನು ನಿದ್ರಾವಸ್ಥೆಯಲ್ಲಿರುತ್ತಾನೆಂದೂ, ಚಾತುರ್ಮಾಸ್ಯ ಮುಗಿಯುವ ವೇಳೆಯಲ್ಲಿ ಅವನನ್ನು ಎಬ್ಬಿಸಲು ಸುಪ್ರಭಾತವನ್ನು ಹಾಡುವರು. ಅದು ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತವಾಗಿ ಹೀಗಿದೆ.
" ಉತ್ತಿಷ್ಠೋತ್ತಿಷ್ಠ ಗೋವಿಂದ ಉತ್ತಿಷ್ಠ ಗರುಡಧ್ವಜ।
ಉತ್ತಿಷ್ಠ ಕಮಲಾಕಾಂತ ತ್ರೈಲೋಕ್ಯಂ ಮಂಗಲಂಕುರು।। "
ಚಾತುರ್ಮಾಸ್ಯದ ಕೊನೆಯ ಹಂತದ ಏಕಾದಶಿಯ ರಾತ್ರಿ ಒಂದು ಕುಂಭದಲ್ಲಿ ಉದ್ದಿನಕಾಳಿನ ಪ್ರಮಾಣದ ಚಿನ್ನದ ಮೀನಿನ ಮೂರ್ತಿಗೆ ಪಂಚಾಮೃತ ಅಭಿಷೇಕ ಮಾಡಿ, ಪೂಜಿಸಿ, ಅಂದು ಜಾಗರಣೆಯನ್ನು ಮಾಡಿ, ದ್ವಾದಶಿಯ ಬೆಳಗ್ಗೆ ಮತ್ತೆ ಪೂಜಿಸಿ ಬ್ರಾಹ್ಮಣರಿಗೆ ದಕ್ಷಿಣೆ ಸಮೇತವಾಗಿ ದಾನ ಮಾಡಬೇಕು.
ಅಂದು ಧಾತ್ರೀ ದೇವಿಯ ಸ್ವರೂಪವಾದ ನೆಲ್ಲಿಯ ಮರವನ್ನು ಪೂಜಿಸಿ, ಧಾತ್ರೀ, ಶಾಂತಿ, ಮೇಧಾ, ಪ್ರಕೃತಿ, ವಿಷ್ಣುಪತ್ನೀ, ಮಹಾಲಕ್ಷ್ಮೀ, ರಮ್ಯಾ, ಕಮಲಾ, ಇಂದಿರಾ, ಲೋಕಮಾತಾ, ಕಲ್ಯಾಣೀ, ಕಮನೀಯಾ, ಸಾವಿತ್ರೀ, ಜಗದ್ಧಾತ್ರೀ, ಗಾಯತ್ರೀ, ಸುಧೃತೀ, ಅವ್ಯಕ್ತಾ, ವಿಶ್ವರೂಪಾ, ಸುರೂಪಾ ಮತು ಅಬ್ಧಿಭವಾ ಎಂಬ ಹೆಸರುಗಳಿಂದ ಅರ್ಚಿಸಬೇಕು. ಕೆಲವು ಮನೆಗಳಲ್ಲಿ ತುಲಸೀ ಮತ್ತು ಶ್ರೀಮನ್ನಾರಾಯಣನಿಗೆ ವಿವಾಹವನ್ನು ಮಾಡುವ ಪದ್ಧತಿಯೂ ಇದೆ.
ಭಗವಂತನಿಗೆ ಪುರುಷಸೂಕ್ತದಿಂದಲೂ ಮತ್ತು ತುಲಸಿ ದೇವಿಗೆ ಶ್ರೀಸೂಕ್ತದಿಂದಲೂ ಅರ್ಚನೆ ಮಾಡಬೇಕು. ತುಲಸಿಯ ಎದುರಿಗೆ ಶ್ರೀ ಕೃಷ್ಣನ ಪ್ರತಿಮೆಯನ್ನಿರಿಸಿ ಮಧ್ಯದಲ್ಲಿ ಅಂತರಪಟವನ್ನು ಹಿಡಿದು ಮದುವೆ ಮಾಡಿಸುತ್ತಾರೆ. ನೆಲ್ಲಿಯಲ್ಲಿ ವಾತ ಪಿತ್ತಗಳನ್ನು ಶಮನ ಮಾಡುವ ಶಕ್ತಿಯಿದೆ. ರಕ್ತದೋಷವನ್ನೂ ನಿವಾರಿಸುವ ಶಕ್ತಿಯಿದೆ. ಅದರ ಹಾರವನ್ನು ತುಲಸೀ ಮತ್ತು ನಾರಾಯಣನಿಗೆ ಹಾಕುವುದು ಪದ್ಧತಿ. ಪ್ರಾತಃಕಾಲದಲ್ಲಿ ಪೂಜೆಯನ್ನು ಮಾಡಿದರೆ, ಸಂಜೆಯ ಸಮಯದಲ್ಲಿ ತುಲಸಿ ವಿವಾಹವನ್ನು ಮಾಡುವರು.
source - kannada.oneindia.in
Take mouse over on Dharma Granth and click Like !
Like - www.fb.com/dharma.granth
Visit - http://dharmagranth.blogspot.in/
Subscribe Email - http://tiny.cc/Dharma-Granth-Group
.
Importance of Tulsi in Hinduism
Warm Wishesh on the auspicious occasion of Tulsi Vivah
Tulsi Stuti :
Vrundayai tulasi-devyai
priyayai keshavasya cha
krushna-bhakti-prade devi
satyavatyai namo namah
Importance of Tulsi in Hinduism
Every part of the Tulsi plant is revered and considered sacred. Even the soil around the plant is holy. The Padma Purana declares a person who is cremated with Tulsi twigs in his funeral pyre gains moksha and a place in Vishnu's abode Vaikuntha. If a Tulsi stick is used to burn a lamp for Vishnu, it is like offering the gods lakhs of lamps. If one makes a paste of dried Tulsi wood(from a plant that died naturally) and smears it over his body and worships Vishnu, it is worth several ordinary pujas and lakhs of Godan (donation of cows).Water mixed with the Tulsi leaves is given to the dying to raise their departing souls to heaven.
Just as Tulsi respect is rewarding, her contempt attracts the wrath of Vishnu. Precautions are taken to avoid this. It is taboo to urinate, excrete or throw waste water near the plant. Uprooting and cutting branches of the plant is prohibited.When the plant withers, the dry plant is immersed in a water body with due religious rites as is the custom for broken divine images, which are unworthy for worship. Though Tulsi leaves are necessary for Hindu worship, there are strict rules for it. Only a male must cut them and only in the daylight. A prayer of forgiveness may also be offered to Tulsi before the act
A Chat With Jesus
Jesus: Hello. Did you call me?
Man: Called you? No. Who is this?
Jesus: This is Jesus. I heard your prayers. So I thought I will chat.
Man: I do pray. Just makes me feel good. I am actually busy now. I am in the midst of something.
Jesus: What are you busy at? Ants are busy too.
Man: Don’t know. But I can’t find free time. Life has become hectic. It’s rush hour all the time.
Jesus: Sure. Activity gets you busy. But productivity gets you results. Activity consumes time. Productivity frees it.
Man: I understand. But I still can’t figure out. By the way, I was not expecting YOU to buzz me on instant messaging chat.
Jesus: Well I wanted to resolve your fight for time,by giving you some clarity. In this net era, I wanted to reach you through the medium you are comfortable with.
Man: Tell me, why has life become complicated now?
Jesus: Stop analyzing life. Just live it. Analysis is what makes it complicated.
Man: why are we then constantly unhappy?
Jesus: Your today is the tomorrow that you worried about yesterday. You are worrying because you are analyzing. Worrying has become your habit. That’s why you are not happy.
Man: But how can we not worry when there is so much uncertainty?
Jesus: Uncertainty is inevitable, but worrying is optional.
Man: But then, there is so much pain due to uncertainty.
Jesus: Pain is inevitable, but suffering is optional.
Man: If suffering is optional, why do good people always suffer?
Jesus: Diamond cannot be polished without friction. Gold cannot be purified without fire. Good people go through trials, but don’t suffer. With that experience their life become better not bitter.
Man: You mean to say such experience is useful?
Jesus: Yes. In every term, Experience is a hard teacher. She gives the test first and the lessons afterwards.
Man: But still, why should we go through such tests? Why can’t we be free from problems?
Jesus: Problems are Purposeful Roadblocks Offering Beneficial Lessons (to) Enhance Mental Strength. Inner strength comes from struggle and endurance, not when you are free from problems.
Man: Frankly in the midst of so many problems, we don’t know where we are heading.
Jesus: If you look outside you will not know where you are heading. Look inside. Looking outside, you dream. Looking inside, you awaken. Eyes provide sight. Heart provides insight.
Man: Sometimes not succeeding fast seems to hurt more than moving in the right direction. What should I do?
Jesus: Success is a measure as decided by others. Satisfaction is a measure as decided by you. Knowing the road ahead is more satisfying than knowing you rode ahead. You work with the compass. Let others work with the clock.
Man: In tough times, how do you stay motivated?
Jesus: Always look at how far you have come rather than how far you have to go. Always count your blessing, not what you are missing.
Man: What surprises you about people?
Jesus: When they suffer they ask, “why me? When they prosper, they never ask “Why me” Everyone wishes to have truth on their side, but few want to be on the side of the truth.
Man: Sometimes I ask, who I am, why am I here. I can’t get the answer.
Jesus: Seek not to find who you are, but to determine who you want to be. Stop looking for a purpose as to why you are here. Create it. Life is not a process of discovery but a process of creation.
Man: How can I get the best out of life?
Jesus: Face your past without regret. Handle your present with confidence. Prepare for the future without fear.
Man: One last question. Sometimes I feel my prayers are not answered.
Jesus: There are no unanswered prayers. At times the answer is NO.
Man: Thank you for this wonderful chat. I am so happy to start the day with a new sense of inspiration.
Jesus: Well. Keep the faith and drop the fear. Don’t believe your doubts and doubt your beliefs. Life is a mystery to solve not a problem to resolve. Trust me. Life is wonderful if you know how to live.
Man: Thank you so much.
Monday, 11 November 2013
Global Organization of Hindus
- Tanuja Thakur added a photo from 11 November 2013 to their timeline.
अध्यात्म विचार :
अपनी मर्यादा पहचानना - परम पूज्य भक्तराज महाराज
भावार्थ :स्वयंके पञ्चज्ञानेन्द्रियोंकी मर्यादा जान लेना ही आत्मज्ञानकी
प्रथम सीढी है। आगे उस दिशामें मार्गक्रमण करते समय छोटी-छोटी अनुभूतियां आती रहती हैं। एकबार अपनी मर्यादा पहचान लो तो वह प्रक्रिया अपने आप चलती रहती है और जागरूक रहकर किये गये बाह्य प्रयत्नोंसे उसे और अधिक बल मिलता है।
source : www.tanujathakur.com Global Organization of Hindus shared Ramveer Singh Kushwah'sphoto.
Everybody is looking for Kåñëa. Some don't realize that they are, but they are. KÅÑËA is GOD, the source of all that exists, the Cause of all that is, was, or ever will be. As GOD is unlimited, HE has many Names. Allah-Buddha-Jehova-Rama: ALL are KÅÑËA, all are ONE. God is not abstract; He has both the impersonal and the personal GOD is abstract; He has both the impersonal and the personal aspects to His personality which is SUPREME, ETERNAL, BLISSFUL, and full of KNOWLEDGE. As a single drop of water has the same qualities as an ocean of water, so has our consciousness the qualities of GOD'S consciousness … but through our identification and attachment with material energy (physical body, sense pleasures, material possessions, ego, etc.) our true TRANSCENDENTAL CONSCIOUSNESS has been polluted, and like a dirty mirror it is unable to reflect a pure image. With many lives our association with the TEMPORARY has grown. This impermanent body, a bag of bones and flesh, is mistaken for our true self, and we have accepted this temporary condition to be final. Through all ages, great SAINTS have remained as living proof that this non-temporary, permanent state of GOD CONSCIOUSNESS can be revived in all living Souls. Each soul is potentially divine. Kåñëa says in Bhagavad Gita: "Steady in the Self, being freed from all material contamination, the yogi achieves the highest perfectional stage of happiness in touch with the Supreme Consciousness." (VI, 28) YOGA (a scientific method for GOD (SELF) realization) is the process by which we purify our consciousness, stop further pollution, and arrive at the state of Perfection, full KNOWLEDGE, full BLISS.
|| संकटनाशन गणेश स्तोत्र ||
|| संकटनाशन गणेश स्तोत्र ||
प्रणम्यं शिरसा देव गौरीपुत्रं विनायकम।
भक्तावासं: स्मरैनित्यंमायु:कामार्थसिद्धये ।।1।।
प्रथमं वक्रतुंडंच एकदंतं द्वितीयकम।
तृतीयं कृष्णं पिङा्क्षं गजवक्त्रं चतुर्थकम।।2।।
लम्बोदरं पंचमं च षष्ठं विकटमेव च।
सप्तमं विघ्नराजेन्द्रं धूम्रवर्ण तथाष्टकम् ।।3।।
नवमं भालचन्द्रं च दशमं तु विनायकम।
एकादशं गणपतिं द्वादशं तु गजाननम।।4।।
द्वादशैतानि नामानि त्रिसंध्य य: पठेन्नर:।
न च विघ्नभयं तस्य सर्वासिद्धिकरं प्रभो।।5।।
विद्यार्थी लभते विद्यां धनार्थी लभते धनम्।
पुत्रार्थी लभते पुत्रान् मोक्षार्थी लभते गतिम् ।।6।।
जपेद्वगणपतिस्तोत्रं षड्भिर्मासै: फलं लभेत्।
संवत्सरेण सिद्धिं च लभते नात्र संशय: ।।7।।
अष्टभ्यो ब्राह्मणेभ्यश्च लिखित्वां य: समर्पयेत।
तस्य विद्या भवेत्सर्वा गणेशस्य प्रसादत:।।8।।
JAI GANESH !!!
जय गणेश जय गणेश, जय गणेश देवा |
माता जाकी पार्वती,पिता महादेवा ||
ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः | ॐ श्रीगणेशाय नमः |
Tuesday, 5 November 2013
Bhagwad Geeta
Scroll down to read in English :
प्रत्येक गुरुके कई अनुयायी होते हैं, किन्तु शिष्य गिने-चुने ही होते हैं, अनुयायीसे शिष्य तकका प्रवास करनेके लिए भक्तिके समुद्रमें गहरायी तक उतरना पडता हैं | अनुयायी किसीको भी अपना गुरु मान लेते हैं, किन्तु गुरुकी आज्ञाका पालन नहीं करते, किन्तु शिष्य 'मंत्रम मूलं गुरोर वाक्यं, मोक्ष मूलं गुरुकृपा' के सिद्धांतका पालन करते हैं, इसका अर्थ हुआ कि गुरुका शब्द ही शिष्यका मंत्र है | एक अनुयायी और शिष्यमें मुख्यतः यही भिन्नता है |
Every Guru has many followers, but only a few selected disciples, to transform from a follower to a disciple. One has to delve deep into the sea of devotion for the Guru. Followers accept anyone as a Guru very easily, but do not obey the directives, whereas the disciples follow the principle of ‘Mantram Mulam Guror Vakyam Moksh Mulam gurukrupa’, meaning that the ‘word’ of the Guru is the mantra for the disciple and abiding by it is the final objective of his life. This is essentially the only difference between a follower and a disciple.
source : www.tanujathakur.comBhagwad Geeta As It Is 2.45
trai-guṇya-viṣayā vedā
nistrai-guṇyo bhavārjuna
nirdvandvo nitya-sattva-stho
niryoga-kṣema ātmavān
त्रैगुण्यविषया वेदा निस्त्रैगुण्यो भवार्जुन ।
निर्द्वन्द्वो नित्यसत्वस्थो निर्योगक्षेम आत्मवान् ॥ (२.४५)
TRANSLATION
The Vedas deal mainly with the subject of the three modes of material nature. O Arjuna, become transcendental to these three modes. Be free from all dualities and from all anxieties for gain and safety, and be established in the self.
भावार्थ : हे अर्जुन! वेदों में मुख्य रुप से प्रकृति के तीनों गुणों का वर्णन हुआ है इसलिए तू इन तीनों गुणों से ऊपर उठ, हर्ष-शोक आदि द्वंद्वों से रहित तथा सुरक्षा की सारी चिन्ताओं से मुक्त आत्म-परायण बन। (२.४५)
Monday, 4 November 2013
BHAGWAD GEETA KANNADA
ಮನಸ್ಸನ್ನು ಸದಾ ಭಗವಂತನಲ್ಲಿಡುವುದು , ಯಾವ ಚಿಂತೆ ಇಲ್ಲದೆ ನೆಮ್ಮದಿಯಿಂದಿರುವುದು, ಪ್ರತಿಯೊಬ್ಬ ಮನುಷ್ಯ ತನ್ನ ಜೀವನದಲ್ಲಿ ಅಳವಡಿಸಿಕೊಳ್ಳಬೇಕಾದ ಗುಣಧರ್ಮ ಇದು .ನಿಜವಾದ ಸನ್ಯಾಸ ಎಂದರೆ ಕಾಮವನ್ನು ಹಾಗು ಕ್ರೋಧವನ್ನು ಸಂಪೂರ್ಣ ಬಿಡುವುದು. ಕಾಮವೇ ಕ್ರೋಧಕ್ಕೆ ಕಾರಣ. ಈಡೇರದ ಆಸೆಯಿಂದ ಮನಸ್ಸಿನಲ್ಲಿ ಉಂಟಾಗುವ ವಿಕಾರ 'ಕೋಪ'. ಪ್ರಪಂಚ ನಾವು ಬಯಸಿದಂತೆ ಎಂದೂ ಇರುವುದಿಲ್ಲ, ಹೀಗಿರುವಾಗ ಹೀಗೇ ಆಗಬೇಕು ಎಂದು ಬಯಸುವುದು ಮೂರ್ಖತನ.ಜಗತ್ತಿನಲ್ಲಿ ಏನು ನಡೆಯುತ್ತಿದೆಯೋ ಅದನ್ನು ಹಾಗೇ ಸ್ವೀಕರಿಸುವುದು ಧರ್ಮ. ಸಮುದ್ರದಲ್ಲಿ ಅಲೆಗಳು, ತರಂಗಗಳು ನಿರಂತರ ಹಾಗು ಅನಿವಾರ್ಯ. ಆದ್ದರಿಂದ ತೆರೆಯ ಜೊತೆಗೆ ಸ್ನಾನ ಮಾಡುವುದನ್ನು ಅಭ್ಯಾಸ ಮಾಡಬೇಕೇ ಹೊರತು ತೆರೆ ನಿಂತ ಮೇಲೆ ಸ್ನಾನ ಮಾಡುತ್ತೇನೆ ಎಂದರಾಗದು. ಬದುಕು ಕೂಡಾ ಅಷ್ಟೇ; ಪ್ರಪಂಚ ಸಮುದ್ರದ ಅಲೆಗಳಂತೆ, ಜೀವನದಲ್ಲಿ ಏನು ಘಟಿಸಿತೋ ಅದಕ್ಕೆ ಒಗ್ಗಿಕೊಂಡು ಬದುಕಬೇಕೇ ಹೊರತು ಜಗತ್ತನ್ನು ನಮ್ಮ ಇಚ್ಚೆಯಂತೆ ಬಯಸುವುದು ತಪ್ಪು. ಹೀಗೇ ಜಗತ್ತಿನ ಅಲೆಗಳಿಗೆ ಒಗ್ಗಿಕೊಂಡು ಬದುಕುವುದು ಒಬ್ಬ ಸಂಸಾರಿಯ ಸನ್ಯಾಸ.. ಇಂತದ್ದು ಬೇಕು ಎಂದು ಬಯಸದೇ ಇದ್ದದ್ದರಲ್ಲಿ ಖುಷಿ ಪಡುವುದು, ಏನೇ ಬಂದರೂ ದೃತಿಗೆಡದೆ, ಬದುಕಿನ ಸಂಪೂರ್ಣ ಹೊಣೆಗಾರಿಕೆಯನ್ನು ಭಗವಂತನಿಗೆ ಬಿಟ್ಟುಬಿಡುವುದು ಸನ್ಯಾಸ. ಇಡೀ ಬದುಕನ್ನು, ಸರ್ವಸ್ವವನ್ನು, ಸರ್ವ ಕರ್ಮವನ್ನು ಭಗವಂತನಿಗೆ ಅರ್ಪಿಸುವುದು ಸನ್ಯಾಸ. ಇದಕ್ಕಾಗಿ ಸನ್ಯಾಸಿಯಾಗಬೇಕೆಂದಿಲ್ಲ, ಗೃಹಸ್ಥ ಕೂಡಾ ಅನುಸರಿಸಬುದಾದ ಗುಣವಿದು. ಇದಕ್ಕೆ ಉತ್ತಮ ಉದಾಹರಣೆ ಧರ್ಮ ವ್ಯಾದ, ಮಾಂಸ ಮಾರಿ ಜೀವಿಸುತ್ತಿದ್ದ ವ್ಯಾದನಲ್ಲಿ ಇಂತಹ ಗುಣವಿತ್ತು. ಲೋಕದಲ್ಲಿ ನಡೆಯುವ ಪ್ರತಿಯೊಂದು ಘಟನೆಯ ಹಿಂದೆ ಒಂದು ಕಾರಣವಿರುತ್ತದೆ, ಭಗವಂತ ಎಂದೂ ಕೆಟ್ಟದ್ದನ್ನು ಕೊಡುವುದಿಲ್ಲ ,ಆತ ಕೊಡುವುದೆಲ್ಲ ಪ್ರಸಾದ ಎಂದು ಸ್ವೀಕರಿಸುವ ಗುಣ ನಮ್ಮಲ್ಲಿರಬೇಕು ಅಷ್ಟೇ...
Subscribe to:
Posts (Atom)